Етика на мрежи

etikaБрзина комуникације представља исто тако велику опасност на информационом ауто-путу, као и на обичном. Ентузијазам који нас обухвати после првих размењених емаил порука са партнерима који се налазе на другом крају света (а по занемарљивој цени), зна да доведе до ситуације у којој се тастер Сенд притисне и пре него што се пажљиво прочита шта смо све написали. Сасвим је нормално да изгубимо из вида да се преписка, пре свега због брзине, у ствари претворила у живу конверзацију. А једна од особина електронске писмене конверзације (емаил, цхат) је да саговорници немају додатне информације које имају у личном, па чак и у телефонском, контакту. Пре свега недостаје говор тела који имамо у непосредном контакту. Шала, коју би смо уз одговарајућу гестикулацију, убацили у пословни разговор ради релаксирања атмосфере, може у писменој комуникацији да изазове непредвидљиве (лоше) реакције друге стране, управо зато што кореспондент (саговорник) има пред собом само откуцан текст, а не и благонаклон осмех који сте тада имали на лицу. Али, рећи ћете ви, па ми никада нисмо у нашу писмену кореспонденцију убацивали било какве шале, то смо остављали за дружење са партнерима после напорних састанака. Тако је, али данашња писмена електронска комуникација, пре свега због брзине и брзином узроковане тренутне интерактивности, много више личи на конверзацију него на кореспонденцију. Зато је веома мудро увек поново прочитати целу поруку коју желите да пошаљете неким од електронских сервиса, а ако се ради о стварно „крупним-и-осетљивим“ стварима, урадите оно што би сте урадили и са одговарајућим писмом – емаил поруку одложите у Драфтс фолдер и преспавајте. Верујте нам да ћете ујутро синоћ написану поруку читати другим очима и да ће вам ноћна дистанца помоћи да написану поруку у много већој мери видите онако како ће је видети партнер коме сте је наменили. А тада ћете се зачудити неким формулацијама које су вам претходног дана, док сте их писали, деловале сасвим примереним.
Конверзација која се непрестано обавља на Интернету је у ствари пословни процес у коме непрекидно учествујете, чак и кад спавате. Јер кад је радно време одавно прошло ваши постојећи, или потенцијални, клијенти су дошли својим кућама, вечерали и онда сели за компјутер да плате рачуне, или да прочитају шта на вашем wеб сајту имате да им кажете о најновијој понуди животног или ауто осигурања, или ће прочитати ваше емаил обавештење о радном времену филијала за предстојеће празнике. Али, немојте мислити да ће стати на томе. Наравно, знате ви да ће они погледати и wеб сајт конкуренције, али оно што можда не знате је да ће исто тако лако отићи на неку од локација на Интернету на којима се окупљају људи који желе једни другима нешто да кажу зато што их повезује заједнички интерес. Ваш (не)задовољни садашњи или потенцијални клијент ће разговарати са другим Нетизенима о томе какви су њихови утисци о вашој услузи и услузи ваше конкуренције. Пресуда/оцена коју можете да добијете на таквом форуму може да вам донесе исто тако велики број будућих верних клијената као и озбиљна, циљана, врхунски изведена рекламна кампања, али може и да вам нанесе несагледиву штету. При том вас нико није обавестио о томе да је процес у току, нити да је пресуда донета, јер је суд заседао у вашем одсуству. Пресуда је неформална, али њен ефекат по ваше пословање није. Негативна оцена може да поништи многа ваша пословна очекивања. Ако имате квалитетне финансијске производе и ако ваше услуге пружате на квалитетан начин, свакако нећете „пропасти“ због грешке у нетикецији. Међутим, сваки, па и најмањи, недостатак у квалитету ваше пословне понуде ће се много брже показати на Интернету, а лош глас ће се чути много даље и много брже него у пре-Интернетска времена. Ако мислите да су такви форуми карактеристични само за много развијеније земље и да ће још пуно времена протећи док потрошачи финансијских услуга у Србији не нађу кутак на српском делу Интернета на коме ће међусобно размењивати искуства у коришћењу финансијских услуга, имамо за вас добру (или лошу) вест.
На сајту каматица поред обиља корисних информација о финансијским услугама код нас, као и детаља о „тајном животу банака“ (ту је мало већим словима описано све оно што банке обично пишу мало мањим словима, енг. „фине принт“) а постоји и Форум. Ако сте добро расположени, и ако је тек почео викенд, можда је и боље да не одете одмах да видите шта неки корисници пишу о неким банкама, можда сте баш и ви „на тапету“. Не будите у дилеми да ли ћете се препознати, на оваквим форумима корисници без и најмање цензуре, уздржавања или обзира према вашој претпостављеној величини говоре о својим искуствима, наводећи пуно име институције у којој су доживели нешто особито пријатно или непријатно. Имајте и даље на уму да све (а нарочито негативне) информације на Интернету путују изузетно брзо. Наравно, и самој Каматици би могло да се приговори да обрати пажњу на администрирање свог Форума. Док пишемо ове редове, поред десетина тема и стотина порука из области финансија, наилазимо и на велики број порука које су у ствари рекламирање порнографског садржаја унутар тема форума, што сигурно није опредељење аутора Каматице, али јесте уредничко/администраторски озбиљан пропуст. Но, ако су вас „критиковали“ на овом Форуму, немојте се злурадо смејати ауторима сајта који још нису овладали администрацијом сопственог Форума. Њима ће посетиоци опростити за овај пропуст, али вама неће за ваше.

You may also like...