Intervju sa Dejanom Begovićem, izvršnim direktorom Kreativnog centra

Kreativni centar je već godinama u vrhu izdavačke delatnosti za decu. Više od 10 godina ste prisutni u virtuelnom svetu preko svojih veb sajtova. Kako biste ocenili značaj vašeg nastupa u virtuelnom svetu u odnosu na uobičajene kanale komunikacije sa čitaocima i partnerima.

Dejan Begović: Nastup Kreativnog centra u virtualnom svetu doživljavam kao vrlo značajan jer uz sve manjkavosti koje imamo u trgovinskom smislu – banke koje nam ne olakašavaju procedure, problemi oko naplate itd. – prodaja knjiga putem našeg sajta, čak i u ovim kriznim vremenima, ima konstantan rast. To pokazuje da su naši čitaoci sve raspoloženiji da naručuju knjige od kuće i bili bi i raspoloženiji kad bi uslovi bili bolji, kad bi troškovi isporuke bili manji, na primer. Mi smo upravo pred uvođenjem mogućnosti plaćanja na internetu putem kartice, što će za čitaoce značiti dodatno pojeftinjenje knjiga i skraćenje vremena isporuke, a za nas olakšanje pri isporuci knjiga, pri čemu treba napomenuti da će ostati problem neracionalno visokih troškova pri izvoznim procedurama zbog kojih je neverovatno skupo izvoziti knjige u malim količinama. Osim toga, mi smo se potrudili da omogućimo prelistavanja dela sadražja knjiga na sajtu, što je bitno uticalo na to da čitaoci imaju lakši uvid u knjigu i da se lakše odlučuju pri kupovini. Takođe, u poslu nam pomaže i deo sajta za strana prava, koji nudi mnogo uzoraka knjiga na engleskom jeziku za strane partnere.

Zašto ste, pored više veoma posećenih veb sajtova, pokrenuli i fan stranicu na Fejsbuk-u? Šta je to novo što očekujete od društvenih mreža na Internetu u odnosu na uobičajene načine komunikacije sa okruženjem u virtuelnom svetu?

Dejan Begović: Nama se učinilo se da je Fejsbuk za naše knjige odličan medijum, jer su naša izdanja pravljena tako da bi poboljšala komunikaciju unutar porodice: knjige kupuju roditelji, a oni ih čitaju zajedno s decom, pa tako lakše razumevaju i rešavaju probleme. Znajući to, iskoristili smo Fejsbuk kao mesto gde će roditelji međusobno da komunikciraju, gde će se informacije prenositi brže i efikasnije i gde će se dobar glas o našim knjigama brže širiti. To se pokazalo kao ispravan početni stav i zato smo u prvoj godini pridobili preko dvadeset hiljada fanova. Pored toga, uveli smo i druge zabavne sadržaje: kviz pitanja, razmenu fotografija, predstavljanje ilustratora, promotivne video spotove, a imamo u planu i druge stvari. Želimo da Fejsbuk stranica bude interaktivna kako bismo oslušnuli kakve knjige traže čitaoci i da nam njihove potrebe budu smernice kod pravljenja knjiga.

U leto 2010 ste na Fejsbuk-u pokrenuli nagradnu igru u kojoj je cilj bio da čitaoci odaberu naslove koji će ući u vaš izdavački plan. Šta vas je navelo da odluku o jednom delu osnovnih poslovnih aktivnosti prepustite nekome van vaše kuće, makar to bili i vaši verni čitaoci?

Dejan Begović: To je bio mali eksperiment, možda i vrlo hrabar, ali je bio u kontrolisanim uslovima. Reč je o seriji koja već ima 16 naslova i imali smo u planu da je osvežimo novim naslovima. Smatrali smo da je normalno da pitamo one koji tu seriju vole da sami kažu šta bi oni odabrali sa jedne šire liste koju smo odredili, tako da je to, na određeni način, bila zajednička odluka. Interesantno je bilo da se dogodilo da su odabrani naslovi bili gotovi identični s onim koje smo priželjkivali, što pokazuje da imamo zajednički jezik sa našim čitaocima.

You may also like...

Vaš komentar

%d bloggers like this: