Manifest umreženog klijenta

Šta ste prvo uradili u sredu 3.novembra u 01:56:54,4 kada se zemlja zatresla u Kraljevu? Naravno, osim ako niste bili u neposrednoj blizini najteže pogođene zone, kada ste potražili prvi zaklon ili izašli na otvoreno. Najverovatnije ste upalili radio/televizor očekujući da čujete ko je pogođen zemljotresom koji vas je izbacio iz kreveta, koliko je daleko (blizu) bio epicentar, koliko je jak zemljotres (svejedno Rihtera ili Merkalija), da li ima žrtava, kolika je šteta itd. Prva vest u nekim javnim medijima je usledila već (ili “tek”) 21 minut kasnije, na javnom servisu (odnosno tv odeljku istog) morali smo da čekamo 90 minuta za prve informacije. Korisnici Tvitera su već posle 7 minuta imali prve informacije o epicentru i jačini zemljotresa – radi se o javno dostupnim informacijama sa web sajtova koji neprestano prikazuju seizmičku aktivnost u celom svetu . Posle 10 minuta od potresa počele su da pristižu i informacije – neposredna svedočenja sa terena, uz nebrojene komentare svih ostalih aktivnih članova lokalne Tvitersfere. Kad kažemo “lokalne”, ne mislimo samo na one koji su neposredno osetili zemljotres, već na sve one koji su bili zainteresovani za sam događaj i njegove posledice, bez obzira gde se fizički nalazili. Virtuelno su se svi okupili u jednoj tački, ili bolje reći – na jednoj temi, koja je označena sa “#zemljotres”. Naravno ni Facebook korisnici nisu čekali, već su odmah stupili u komunikaciju sa svojim prijateljima, istovremeno tražeći i objavljujući informacije – od iznošenja sopstvenih utisaka o tome
umrezenost“koliko se treslo kod njih” do “izveštaja” iz najteže pogođenog Kraljeva. Uticaj društvenih mreža nije ograničen samo na (alternativno, gotovo trenutno) međusobno informisanje. Vrlo brzo je usledilo organizovanje pomoći postradalima, počev od uputstava na koje račune uplatiti novčanu pomoć, pa sve do okupljanja dobrovoljaca za raščišćavanje ruševina. Štab za vanredne situacije u Kraljevu je organizovao dvodnevni boravak sa obezbeđenim prevozom, ishranom i prenoćištem za one koji žele da daju lični doprinos otklanjanju posledica prirodne katastrofe, a novi mediji omogućavaju da se ovakve inicijative prenesu velikom broju ljudi na najbrži mogući način. Društveni aktivizam je rezultirao i novom grupom na Facebook-u – “SaGLASNI” koja poziva sve lokalne samouprave u Srbiji da polovinu budžeta za novogodišnje proslave na trgovima gradova Srbije upute kao pomoć Kraljevu. Ne znamo još kakav će stav o ovoj akciji zauzeti udruženja estradnih izvođača, ali činjenica je da će novi alati za međusobnu (međuljudsku) komunikaciju omogućiti mnogo efikasnije načine udruživanja radi informisanja, ali i društvenog aktivizma. Već smo nekoliko puta pisali o hvale vrednim virtuelnim aktivnostima web tima Erste banke, koje ni sada nisu izostale. Promovišući sopstvenu društvenu odgovornost prema zajednici u kojoj posluje, Erste banka je početkom septembra 2010. na Facebook-u osnovala grupu Erste volonteri, sa idejom da dodatno promoviše veliku volontersku akciju koja je organizovana poslednje subote u septembru u Dvorskoj bašti u Sremskim Karlovcima i na Stražilovu. Pored toga, putem ove stranice, Erste volonteri i volonterke, kao i saradnici na organizaciji volonterskih aktivnosti, imaju priliku da razmenjuju svoje utiske, informacije, fotografije, video zapise…. Da ne bude zabune, ne radi se samo o virtuelnim davanju podrške klikom na miša (“lajkovanju”), već i o aktivnostima u kojima će se učesnici pošteno oznojiti – kao što je odlazak u Kraljevo u subotu 13.novembra i celodnevno raščišćavanje šuta i otpada. Sada će i “neki novi klinci” moći da steknu osećaj ispunjenja koji donosi besplatan rad za opšte dobro. To više nije samo privilegija starije generacije koja se dobro seća omladinskih radnih akcija – kada je i napravljen veći deo privredne infrastrukture za koju se danas traže rešenja kako ih obnoviti….

You may also like...

Vaš komentar

%d bloggers like this: