Veb 2.0 i društvene mreže

želiš li da postaneš moj prijatelj?

Veb 2.0 je izraz kojim se opisuju najnoviji trendovi u razvoju tehnologije veb servisa koje imaju za cilj poboljšanje kreativnosti, komunikacije, bezbedne razmene informacija, složenije oblike međusobne saradnje na Internetu. Stvaranje socijalnih mreža na Internetu je najpoznatiji aspekt ovog pravca razvoja svetske mreže. Radi se o veb sajtovima koji omogućavaju velikom broju korisnika da se (najčešće besplatno) registruju i samim činom registracije postaju članovi zajednice zajedno sa svim drugim korisnicima tog servisa. Interakcija sa drugim članovima zajednice počinje od mogućnosti neposrednog međusobnog povezivanja (“želiš li da postaneš moj prijatelj” je najčešće pitanje u današnjem elektronskom leksikonu), preko neposredne razmene svih vrsta multimedijalnih poruka do okupljanja u interesne grupe po različitim temama – političke, ekološke, sportske, umetničke, gastronomske itd. Popunjavanjem svog profila korisnik socijalne mreže daje osnovne podatke o sebi, a po želji može da širi svoj korisnički profil najrazličitijim vrstama podataka (naravno multimedijalnih). Način povećanja broja korisnika je tipičan primer viralnog marketinga. Mreža se širi zavisno od stepena zadovoljstva njenih korisnika, a za njih je kvalitet doživljaja tim veći što je više njihovih starih (ali i novih) prijatelja i poznanika uključeno u mrežu. Da bi se stekao utisak o veličini ovih mreža pogledajmo najnovije (novembar 2008) statističke podatke o broju korisnika nekoliko tipičnih socijalnih mreža.

256px-Myspace.svg

MySpace je najveća društvena mreža na Internetu sa preko 110 miliona aktivnih korisnika mesečno (od čega je 85% starije od 18 godina). Svakog dana ovoj mreži pristupa 300.000 novih korisnika, a u novembru 2008 je svakog dana pregledano 4,5 milijardi stranica. MySpace je veb sajt sa najbržim rastom ikada – na sajtu se nalazi 14 milijardi komentara, preko 20 milijardi email poruka (50 miliona svakog dana – što je više od najpoznatijih besplatnih email servisa kao što su Yahoo, Hotmail ili Google). Ukupno postoji 10 milijardi različitih “prijateljskih” relacija, a svakog dana se na sajt postavi 8 miliona fotografija i 60 hiljada novih video zapisa. Svi ovi zapanjujući rezultati su postignuti od januara 2004, kada je sajt prvi put postavljen na Internet.
Facebook je društvena mreža sa trenutno najvećim priraštajem članova. Preko 60 miliona aktivnih članova koristi ovaj servis, a od januara 2007 svakog dana njemu pristupa 250.000 novih članova, što znači da je nedeljni porast 3%, odnosno broj aktivnih korisnika se duplira svakih 6 meseci.

To je šesti sajt po posećenosti u SAD, sa preko 65 milijardi pregledanih stranica mesečno, a posetioci provode prosečno 20 minuta dnevno na
Facebook_logo_(square)ovom sajtu. I pored velikog broja drugih veb sajtova namenjenih postavljanju korisničkih fotografija, upravo Facebook je mesto broj jedan za postavljanje amaterskih fotografija (14 miliona novih fotografija dnevno) – samo foto aplikacija pravi dva puta više internet protoka nego 3 sledeća najposećenija svetska veb sajta zajedno.
A sada razmislite koliko ljudi vidi vaš oglas u novinama, tv reklamu, bilboard na prometnoj raskrsnici. Ako mislite da svi ti milioni pari očiju nisu toliko relevantni za vas, jer ste vi orijentisani samo na srpsko tržište – imajte na umu da je u toku lokalizacija Facebook-a na srpski (ćirilica se podrazumeva).

You may also like...

Vaš komentar

%d bloggers like this: