Веб 2.0 и друштвене мреже

желиш ли да постанеш мој пријатељ?

LinkedIn је социјална мрежа посвећена професионалцима. Основна услуга је бесплатна (пријављивање, постављање основног профила, успостављање веза са другим члановима) али постоје и услуге које се плаћају (20 УСД месечно), а које омогућавају виши ниво међусобне сарадње. Пријављивањем у ову професионалну мрежу и стварањем сопственог професионалног профила корисник долази у ситуацију да се, по разним критеријумима повезује са другим корисницима, као и да позива нове кориснике да се укључе. Када се повежете са другим члановима, повезани сте и са њиховим контактима, тако да се великом брзином успоставља изузетан број међусобних релација, у којима је сваки члан представљен
200px-Linkedin.svgпрофилом са жељеним нивоом детаљности. Ако се овакав начин међусобног повезивања упореди са разменом визит-карти и неколико размењених реченица на неком од великих сајмова, предности постају очите. Једна анализа је показала да корисник ове мреже који има 50 директних контаката, преко тих контаката има потенцијални контакт са преко милион других корисничких профила! Независне статистике говоре да је у 2008 LinkedIn премашио 11 милиона јединствених посетилаца што представља пораст од преко 190% на годишњем нивоу. Посебно пада у очи убрзање пораста броја нових корисника од почетка светске финансијске кризе септембра 2008 од преко 25%. Отежани услови пословања и већа несигурност радних места (нарочито у финансијској индустрији) доводе до тога да људи траже нове начине да повећају своју пословну видљивост и број професионалних контаката. Постављени профил повећава шансе да вас нађу нови потенцијални партнери, као и да ви нађете потенцијалне клијенте, добављаче, специјалисте разних профила, али и нови посао.

Корисници друштвених мрежа доживљавају своја места окупљања само као “место” за успостављање друштвених контаката, окупљање истомишљеника око било које теме коју може да покрене сваки учесник. Међутим прави мотив оснивача ових мрежа (који су инвестирали милионе долара у неопходну хардверску и софтверску инфраструктуру, као и трошкове одржавања) је искључиво комерцијалан. Што је већи број чланова социјалне мреже то је већа вредност саме мреже за потенцијалне оглашиваче, или оне који би на неки други комерцијални начин да искористе огромну количину података о профилу и навикама милиона корисника, а самим тим и приход власника такве мреже од свих врста додатних услуга.
На који начин организација може да се укључи у социјалну мрежу? Постављане плаћене рекламе на странице таквог веб сајта се намеће као логичан први избор. Што је већи број учесника већа је вероватноћа да ће неко кликнути на ваш рекламни банер. Постоје и креативнији начини да се учествује у активностима друштвене мреже – постаните и сами учесник. Ресторан Фиш & Чипс отворен половином новембра у Београду је покренуо своју групу и за само неколико недеља је 300 Facebook-оваца приступило овој групи, постављајући коментаре о својим гастрономским утисцима из овог ресторана. Ако је препорука задовољног корисника најбоља реклама, размислите о томе колико ће нових гостију пожелети да проба храну у првом Фиш & Чипс ресторану у Београду. Позната фабрика кондиторских производа Јосип Краш из Хрватске је на Фејсбук поставила неколико апликација. “Крашотица и Крашуљак” је конкурс у коме се корисници мреже позивају да пошаљу фотографије, а двоје прво награђених ће добити улоге у Крашовој ТВ реклами. Као деца смо сви скупљали и размењивали сличице “Животињско царство” из Крашових чоколадица. После смо размењивали дупликате са осталим чокољупцима у школи, а када би попунили албум послали би га на адресу фабрике и добили слатки пакет. Како оваква игрица функционише на Facebook-у? Сваки пут када се корисник улогује у апликацију добије 3 сличице у дупликату, тако да може да их мења са другим корисницима ове апликације и полако попуњава свој on-line албум са сличицама. Првих десет играча који попуне албум добиће слатки пакет, али да би игра била занимљивија сваког месеца пет играча који најбрже попуне албум добијају свој слатки пакет.

You may also like...