Узимала Давала, или…..

fut uzimalaСвако ће се несумњиво сложити да ћемо се добро осећати ако се понашамо одговорно према клијентима, запосленима, држави, друштву и наравно природној околини, али многи ће исто тако у себи помислити како није увек лако у данашњем, високо конкурентном, окружењу задовољити све те захтеве и истовремено зарадити довољно – бити профитабилан. Поједностављено – да ли се исплати “бити добар”? У нашој култури постоји и пословица “луд и добар – браћа рођена”, која упућује на то да је фер пословање исто што и пословање са губитком. Да ли је заиста тако?
Етисфер Институт је међународна организација која има за циљ стварање, унапређење и промовисање најбоље праксе у области корпоративне друштвене одговорности, анти-корупцијског и одрживог пословања. Етисфер Савет је форум за пословну етику, који окупља преко 200 водећих корпорација, универзитета и институција. Ова организација издаје и часопис Етисфер, а сваке године додељује награде корпорацијама које су показале највиши ниво етичких стандарда у пословању. Оно што је посебно занимљиво је WМЕ Индеx (ворлд мост етикал индекс) који је установио Етисфер, а који приказује пословне резултате корпорација које се налазе на Етисфер годишњем списку компанија које послују етички. Када се резултати ових компанија упореде са уобичајеним пословним показатељима осталих компанија, као што су С&П 500 и ФТСЕ 100, види се да из године у годину, чак и у периоду изражене економске кризе, ове корпорације у континуитету показују боље пословне перформансе у односу на привредни просек. То је несумњив показатељ да се ипак “исплати” бити одговоран “корпоративни грађанин”. То сви и прижељкујемо, али често нас примери олаког и брзог богаћења (нарочито “контроверзним” пословним подухватима) понукају да посумњамо у сопствена убеђења. При том смо склони да заборавимо да за све те примере најчешће сазнамо у црној и осталим хроникама, када “контроверзни” бизнисмени већ дођу у проблеме са законом, а у сваком случају са повериоцима и акционарима. Зашто је етичко пословање не само морално исправно, већ на дужу стазу и профитабилније? За дугорочан успех је неопходно имати клијенте који су, ако је икако могуће, заувек “наши”. Трошкови продаје верном клијенту су десетак пута мањи од трошкова “освајања” новог клијента. Да би смо задржали клијента било је довољно да по прихватљивој цени испоручујемо оно што се од нас очекује. Ако је наш клијент задовољан, док год смо држали конкурентан ниво квалитета и цене производа/услуге, није било разлога да нас напусти и оде код конкуренције. Међутим, временом се друштвени приоритети мењају и појаве које су некада биле друштвено ирелевантне, постају централна тема и линија поделе у одређивању стратешких праваца друштвеног развоја. Са које стране “барикаде” ћете се наћи у таквој ситуацији може да буде од пресудног значаја за вашу пословну позицију. Чак и ако сте сигурни да је ваше пословање потпуно у складу са законом то не значи да не можете да дођете у ситуацију која ће вас директно пословно угрозити због корака којих можда и нисте сасвим свесни. Подсетимо се да је 2006. Нобелова награда за мир додељена бангладешком економисти Мохамеду Јунузу и Грамен банци , коју је он основао, за изузетне резултате у “борби против сиромаштва”. Грамен банка додељује микрокредите (просечне вредности 200 долара) за предузетнике који су толико сиромашни да немају ни једно од уобичајених средстава за обезбеђење враћања кредита – ни некретнине, ни жиранте. Кредити се додељују у групама од 5 – када прва два клијента врате свој кредит, следећа три могу да добију средства.

You may also like...