Четири јахача информационе апокалипсе

Рачунарство у “облаку” подразумева да сазревају технологије које мењају постојеће улагање у ИТ сектор. Уместо куповине опреме и софтвера очекује се све већа оријентација на коришћење рачунарских ресурса по принципу изнајмљивања ресурса (хардвера и софтвера) у обиму који је потребан и који се временом мења у складу са сопственим потребама. За коришћење информатичких ресурса у облаку неопходна вам је поуздана (редундантна) комуникациона инфраструктура. Да ли је поседујете већ данас, или сте барем предузели прве кораке? И запослени и клијенти ће приступати вашим ресурсима са све већег броја приступних тачака (укључујући и црвени тролејбус). Управљање таквим системом је неупоредиво сложеније од постојећег, али такво је и окружење у којем морате да послујете како би сте преживели.
Информације које су већ данас на располагању су све више неструктурисане (глас, слика, видео), а брзина њиховог раста је таква да је 90% свих данас расположивих информација створено у последње две године. За пословно расуђивање и управљање вам нису довољне само информације, потребна је прво њихова организација у употребљиве податке које ћете онда анализирати да би дошли до стварног увида у дешавања на тржишту. Ваша основна делатност вероватно нема толику брзину технолошких промена, али ваше пословно одлучивање више не може да се базира на уобичајеном “осећају” за тржиште, као ни на постојећим алатима за “истраживање тржишта”. На изглед неухватљиве “промене расположења” ваших клијената нису само “ћуди промењљиве моде” већ одраз њихових реалних потреба, које налазе нове начине за изражавање у окружењу у коме је сваки појединац активни учесник, чак и када припада само “ћутљивој већини”.
Друштвене мреже су непресушан извор све већег броја података који могу да дају одговор на пресудна питања за ваше пословање. Потребно је само да узмете нове “наочари за читање”. И са постојећом “диоптријом” сте знали да морате пажљиво да читате текст написан “малим словима”, обично у фусноти. Али, сада је скоро сав текст написан ситним словима. Потребни су сасвим нови алати који ће вам помоћи да осећај (“сентимент”, “(не)наклоност”) који се о вама (вашим производима и услугама) ствара у окружењу друштвених мрежа претвори у јасне пословне показатеље који могу да буду основа за доношење квалитетних пословних одлука. Основни предуслов је и даље да имате јасну пословну стратегију, коју ћете редовно ажурирати према непрестаним (све чешћим) променама у окружењу.
Које уређаје ће корисници (клијенти и запослени) употребљавати за приступ садржајима, као и за њихово стварање? У 2012. се очекује продаја 821 милиона паметних уређаја (телефона и таблета), док ће у 2013. тај број достићи 1,2 милијарде! До 2016 ће 66% “мобилних” запослених користити неки од паметних мобилних уређаја, којих ће тада бити око 5,5 милијарди. Незадрживо ће наставити да расте број запослених који ће у пословне (наравно и приватне) сврхе користити сопствене уређаје (BYOD). Истраживања понашања мобилних корисника су и у претходним годинама показивала да су они много активнији на друштвеним мрежама. А управо ће окружење друштвених мрежа бити окосница око које ће се у будуће развијати и пословни софтвер.
Које је нијансе наша будућности?
Слике будућности често имају тенденцију да буду у светлијим нијансама. Када је 1967 у емисији “Занимљиво путовање” на овалном црно-белом тв екрану приказана, тада далека 2000. година то је, у најкраћем, била позитивна утопија у којој безбрижни трудбеници (па још самоуправљачи) лебде у монорејл возовима и аутопланима између високих торњева светле будућности. Од 1999. на овамо сам се често присећао те слике са извесном дозом носталгије и горчине. Будућност коју предвиђа Гартнер неће бити без својих тамних страна. Предвиђа се да ће до 2017. године око 40% компанијских информација отицати у окружење друштвених мрежа, а сопствени уређаји (BYOD) које ће запослени користити у пословне сврхе ће бити под све већим сигурносним ризиком од хакерских напада. Зато ће компаније морати да уложе највећи део средстава које су уштеделе на томе што запослени сами набављају своју опрему у повећане мере безбедности инфромационог пословног окружења. С обзиром да је у новом, доминантно мобилном, пословном окружењу практично немогуће физички спречити одлив информациа у окружење друштвених мрежа, мораће да се мењају политике које регулишу одговарајуће понашање запослених – како на нивоу компанија, тако и законске регулативе, свакако у смеру много веће одговорности запослених за садржај који стварају у окружењу које дефинише Нексус сила. Каква је структура технолошких инвестиција корпоративног сектора се најбоље види из следећег поређења: пре дванаест година инвестиције у Информационе технологије су чиниле око 20% укупних технолошких инвестиција, а до краја деценије ће износити 90%, што даје за право Питеру Сондергарду да закључи да ће ускоро “сваки буџет у ствари бити ИТ буџет”.
Вратимо се на крају из ових вртоглавих стратосферских висина у наш црвени тролејбус. Шта мислите да ли ће путник загледан у свој паметни телефон/таблет приметити огромни (макар и светлећи) билборд поред пута, или ће му пажња остати прикована за Фејсбук статус/Твитер ток на екрану који држи на длану? Будућност се не чека, него се промишља и онда активно ствара, а ми ћемо вам помоћи да у свеопштем инфожамору разлучите оно што је најкорисније за вас и вашу компанију.

You may also like...

Ваш коментар

%d bloggers like this: