Četiri jahača informacione apokalipse

Računarstvo u “oblaku” podrazumeva da sazrevaju tehnologije koje menjaju postojeće ulaganje u IT sektor. Umesto kupovine opreme i softvera očekuje se sve veća orijentacija na korišćenje računarskih resursa po principu iznajmljivanja resursa (hardvera i softvera) u obimu koji je potreban i koji se vremenom menja u skladu sa sopstvenim potrebama. Za korišćenje informatičkih resursa u oblaku neophodna vam je pouzdana (redundantna) komunikaciona infrastruktura. Da li je posedujete već danas, ili ste barem preduzeli prve korake? I zaposleni i klijenti će pristupati vašim resursima sa sve većeg broja pristupnih tačaka (uključujući i crveni trolejbus). Upravljanje takvim sistemom je neuporedivo složenije od postojećeg, ali takvo je i okruženje u kojem morate da poslujete kako bi ste preživeli.
Informacije koje su već danas na raspolaganju su sve više nestrukturisane (glas, slika, video), a brzina njihovog rasta je takva da je 90% svih danas raspoloživih informacija stvoreno u poslednje dve godine. Za poslovno rasuđivanje i upravljanje vam nisu dovoljne samo informacije, potrebna je prvo njihova organizacija u upotrebljive podatke koje ćete onda analizirati da bi došli do stvarnog uvida u dešavanja na tržištu. Vaša osnovna delatnost verovatno nema toliku brzinu tehnoloških promena, ali vaše poslovno odlučivanje više ne može da se bazira na uobičajenom “osećaju” za tržište, kao ni na postojećim alatima za “istraživanje tržišta”. Na izgled neuhvatljive “promene raspoloženja” vaših klijenata nisu samo “ćudi promenjljive mode” već odraz njihovih realnih potreba, koje nalaze nove načine za izražavanje u okruženju u kome je svaki pojedinac aktivni učesnik, čak i kada pripada samo “ćutljivoj većini”.
Društvene mreže su nepresušan izvor sve većeg broja podataka koji mogu da daju odgovor na presudna pitanja za vaše poslovanje. Potrebno je samo da uzmete nove “naočari za čitanje”. I sa postojećom “dioptrijom” ste znali da morate pažljivo da čitate tekst napisan “malim slovima”, obično u fusnoti. Ali, sada je skoro sav tekst napisan sitnim slovima. Potrebni su sasvim novi alati koji će vam pomoći da osećaj (“sentiment”, “(ne)naklonost”) koji se o vama (vašim proizvodima i uslugama) stvara u okruženju društvenih mreža pretvori u jasne poslovne pokazatelje koji mogu da budu osnova za donošenje kvalitetnih poslovnih odluka. Osnovni preduslov je i dalje da imate jasnu poslovnu strategiju, koju ćete redovno ažurirati prema neprestanim (sve češćim) promenama u okruženju.
Koje uređaje će korisnici (klijenti i zaposleni) upotrebljavati za pristup sadržajima, kao i za njihovo stvaranje? U 2012. se očekuje prodaja 821 miliona pametnih uređaja (telefona i tableta), dok će u 2013. taj broj dostići 1,2 milijarde! Do 2016 će 66% “mobilnih” zaposlenih koristiti neki od pametnih mobilnih uređaja, kojih će tada biti oko 5,5 milijardi. Nezadrživo će nastaviti da raste broj zaposlenih koji će u poslovne (naravno i privatne) svrhe koristiti sopstvene uređaje (BYOD). Istraživanja ponašanja mobilnih korisnika su i u prethodnim godinama pokazivala da su oni mnogo aktivniji na društvenim mrežama. A upravo će okruženje društvenih mreža biti okosnica oko koje će se u buduće razvijati i poslovni softver.
Koje je nijanse naša budućnosti?
Slike budućnosti često imaju tendenciju da budu u svetlijim nijansama. Kada je 1967 u emisiji “Zanimljivo putovanje” na ovalnom crno-belom tv ekranu prikazana, tada daleka 2000. godina to je, u najkraćem, bila pozitivna utopija u kojoj bezbrižni trudbenici (pa još samoupravljači) lebde u monorejl vozovima i autoplanima između visokih tornjeva svetle budućnosti. Od 1999. na ovamo sam se često prisećao te slike sa izvesnom dozom nostalgije i gorčine. Budućnost koju predviđa Gartner neće biti bez svojih tamnih strana. Predviđa se da će do 2017. godine oko 40% kompanijskih informacija oticati u okruženje društvenih mreža, a sopstveni uređaji (BYOD) koje će zaposleni koristiti u poslovne svrhe će biti pod sve većim sigurnosnim rizikom od hakerskih napada. Zato će kompanije morati da ulože najveći deo sredstava koje su uštedele na tome što zaposleni sami nabavljaju svoju opremu u povećane mere bezbednosti infromacionog poslovnog okruženja. S obzirom da je u novom, dominantno mobilnom, poslovnom okruženju praktično nemoguće fizički sprečiti odliv informacia u okruženje društvenih mreža, moraće da se menjaju politike koje regulišu odgovarajuće ponašanje zaposlenih – kako na nivou kompanija, tako i zakonske regulative, svakako u smeru mnogo veće odgovornosti zaposlenih za sadržaj koji stvaraju u okruženju koje definiše Neksus sila. Kakva je struktura tehnoloških investicija korporativnog sektora se najbolje vidi iz sledećeg poređenja: pre dvanaest godina investicije u Informacione tehnologije su činile oko 20% ukupnih tehnoloških investicija, a do kraja decenije će iznositi 90%, što daje za pravo Piteru Sondergardu da zaključi da će uskoro “svaki budžet u stvari biti IT budžet”.
Vratimo se na kraju iz ovih vrtoglavih stratosferskih visina u naš crveni trolejbus. Šta mislite da li će putnik zagledan u svoj pametni telefon/tablet primetiti ogromni (makar i svetleći) bilbord pored puta, ili će mu pažnja ostati prikovana za Fejsbuk status/Tviter tok na ekranu koji drži na dlanu? Budućnost se ne čeka, nego se promišlja i onda aktivno stvara, a mi ćemo vam pomoći da u sveopštem infožamoru razlučite ono što je najkorisnije za vas i vašu kompaniju.

You may also like...

Vaš komentar

%d bloggers like this: