Име је судбина

“Nomen est omen” говорили су стари Римљани. У преводу “Име је знак (предзнак)” или чак и “Име је судбина”. Какво вам је име, таква вас судбина чека у животу. Многи се не би сложили са том изреком. Име нисте бирали ви (кад постанете пунолетни), већ су вам га дали родитељи, у складу са њиховим укусом, породичном традицијом, “модним” трендовима (врхунски спортисти, глумци, политичари). Нико вас ништа није питао, прихватили сте име, какво год да је, и са њим живите. У школи сте вероватно “покупили” и надимак – који вас је можда боље описао (како вас виде други) и који је вероватно још више утицао на оно што вам се догађа.

У пословним активностима ви одлучујете о имену фирме коју покрећете, догађаја који организујете, новог производа или услуге…. Свакако ћете помислити да је и у том случају најважније какав је квалитет производа или услуга које нудите, звали их како било. Ако су вам производ или услуга неконкурентни, никакво атрактивно, модерно (помодно) име вас на дужу стазу неће учинити омиљеним међу вашим корисницима.

sporoviКако стоје ствари на Интернету? У доба у коме је први утисак веома важан, јер се пажња интернет корисника коју ћете можда добити мери секундама, одабир имена ваше фирме, производа, догађаја који организујете, је од врхунског значаја. Ако нисте осмислили нови производ или услугу, базиране искључиво на интернет услугама, већ желите да на Интернету представите постојећи производ/услугу, највероватније ћете почети од тога да име вашег интернет домена буде исто као име ваше фирме/производа/услуге/догађаја. Ту можете да наиђете на први проблем – име је већ регистровано. Како је то могуће? Ко је могао да региструје ваше име? Ако назив домена није регистрован, он је слободан за регистрацију. Једино ако је име које желите заштићено на одговарајући начин, могли би сте да у процесу арбитраже реализујете своје право.

Које су онда ваше могућности? Можете да региструјете слично име (хм, није то то), или да своје једино жељено име потражите у другом доменском простору. Ако сте изабрали неки од националних, .rs или .срб, домена имаћете знатне предности у локалном претраживању – јер Гугл, када претражујете из Србије:

  • у 97% свих претрага приказује резултате са сајтовима намењеним локалном, српском тржишту;
  • равноправно третира појмове на ћирилици и латиници, без обзира на то којим писмом је уписан тражени појам;
  • у резултатима претраге даје предност сајтовима на локалним, националним интернет доменима, као што су наши .RS и .СРБ.

Обратите пажњу на намену сваког од доменских простора. Ако су заузети, вама одговарајући, .rs и .co.rs, можете да региструјете и .in.rs, наравно само као физичко лице. Да ли ће садржај веб сајта бити комерцијални наступ ваше фирме, нема нужно везе са тиме да ли је власник назива домена физичко или правно лице. Ипак, имајте на уму да ће се посетилац сајта сигурно замислити над чињеницом да је домен намењен физичким лицима, а да је на одговарајућем веб сајту садржај који представља комерцијалну делатност фирме. Порука коју желите да пошаљете у вашем наступу на Интернету би требало да буде јединствена и недвосмислена. Свака неусаглашеност вам сигурно не иде на руку. Име домена није само текст који се налази лево од тачке – цео назив домена има своје значење за сваког посетиоца, а то значи и доменски простор који сте одабрали.

Како одабрати доменски простор?

Обратите пажњу на намену сваког од доменских простора. domeni-1Ако су заузети, вама одговарајући, .rs и .co.rs, можете да региструјете и .in.rs, наравно само као физичко лице. Да ли ће садржај веб сајта бити комерцијални наступ ваше фирме, нема нужно везе са тиме да ли је власник назива домена физичко или правно лице. Ипак, имајте на уму да ће се посетилац сајта сигурно замислити над чињеницом да је домен намењен физичким лицима, а да је на одговарајућем веб сајту садржај који представља комерцијалну делатност фирме. Порука коју желите да пошаљете у вашем наступу на Интернету би требало да буде јединствена и недвосмислена. Свака неусаглашеност вам сигурно не иде на руку. Име домена није само текст који се налази лево од тачке – цео назив домена има своје значење за сваког посетиоца, а то значи и доменски простор који сте одабрали.

Избор националног домена упућује посетиоца на географско порекло, припадност одређеној држави, а према томе и одређеном правном систему. Самом регистрацијом у националном доменском простору прихватили сте правила која корисницима садржаја на вашем домену пружају виши ниво сигурности у погледу валидности података о регистранту.

Који су још доменски простори на располагању?newgtld_02 Поред широко познатих .com, .net, .org., .biz, .info., .name итд. домена највишег нивоа, у последње време се појављује стотине нових – који представљају или ужу географску одредницу (градови, као што је .berlin, .москва, .barcelona, .moscow, .paris) ili одређене области људских активности (.tattoo, .beauty, .accountant, .agency, .lawyer, .translations, .дети). Да ли можете сами да региструјете свој доменски простор највишег нивоа? За почетак припремите 185.000 америчких долара и пажљиво прочитајте све остале услове које морате да задовољите. Ако сте ипак устукнули пред овим условима – колико ће коштати домени у овим доменским просторима за “обичне” регистранте? То зависи од ценовне политике сваког од нових регистара. Неки су у првој години давали домене бесплатно – као нпр. .berlin, који је на тај начин у првој години регистровао 140.000 домена. Уобичајене цене се крећу од неколико до неколико десетина долара годишње, али има и специјалних цена које се мере хиљадама долара у првој години.

Објавити или заштити податке о власнику домена?

Приликом регистрације домена имате могућност да, уз додатну годишњу накнаду, заштите приватност ваших података као власника домена. Наравно, ваши подаци су и даље познати регистру код кога сте извршили регистрацију домена, али неће бити јавно доступни преко WHOIS сервиса, који је на располагању на овој адреси, за .rs и .срб доменски простор. Ако вам је циљ да се за вас чује и прочује широм Интернета, трудићете се да искористите сваку прилику да ваши контакт подаци буду доступни потенцијалним клијентима, па и кад проверавају ко је власник домена преко којег долазе до вашег вебwhois сајта. Ако сте већ навикли да проверавате идентитет потенцијалних пословних партнера на сајту Агенције за привредне регистре, није на одмет да узмете у обзир да увек можете да проверите и ко је власник одговарајућег назива домена. Најчешће се власник домена подудара са власником компаније, али шта ако није тако, шта ако је неко други власник? А шта ако су подаци скривени од јавног увида? Да ли је то одмах знак за узбуну? Стара пословица каже “Мож’ да бидне, не мора да значи”. Постоји велики број разлога због којих је власник домена одлучио да детаљни адресни подаци о њему не буду јавно објављени. Можда се на сајту објављују политички ставови, сатирички текстови, или неке друге дискутабилне теме, које би навеле неког да потражи власника на наведеној адреси, ради наставка дискусије у физичком контакту. Ако се ради о комерцијалном веб сајту, на коме је исто тако неки предузетник, као и ви, који настоји да се за њега чује и прочује, зашто би желео да његов идентитет остане тајна. Поготову ако су већ на сајту наведени контакт подаци? Ово је питање око кога се “ломе копља” већ дуже време. Постоје и сасвим легитимни разлози због којих власници домена и веб сајтова не желе да њихови контакт подаци буду јавно доступни. Уз све поштовање према таквим аргументима, немојте се изненадити ако потенцијални купци буду резервисани када на ред дође финансијска трансакција у којој је страна која прима новац маскирана.

Да ли вам је потребан још један домен, или више њих?

Годинама успешно користите ваш домен naziv-firme.com. Сви ваши партнери га добро познају, као и клијенти. Добро сте позиционирани у претраживачима. Тим који добија не треба мењати, зар не? Да ли сте регистровани и у националним доменима, нпр. .rs и .co.rs? Не, зашто би кад све добро ради, уосталом ко ће сада да мења све емаил адресе! Да ли сте заштитили назив (фирме, бренда) у Заводу за заштиту интелетуалне својине? Не, зашто је то битно? Да ли се ситуација на тржишту променила у последњих десетак година? Да ли сте из ситуације тржишног лидера доспели у ситуацију да је тржиште преплављено понуђачима који (на први поглед) идентичан производ нуде по 2-3 пута нижој цени? Наравно, далеко је тај производ од вашег по квалитету, али купац (који најчешће одлучује импулсивно) вероватно неће имати времена (воље) да детаљно анализира све оне разлике које ваш производ чине суштински квалитетнијим. А поготову неће узети у обзир све трошкове које сте ви имали приликом развоја вашег производа, за разлику од произвођача јефтинијих копија. or-tarifnikДа ли сте помислили да би неко од тих понуђача могао да региструје “ваш” домен са истим именом фирме naziv-firme.rs. и naziv-firme.co.rs. Пошто нисте заштитили име ваше фирме, мале су шансе да у поступку арбитраже дођете до тих домена. Временом у резлутатима претраживања тај веб сајт постаје боље рангиран и од вашег. Тржишни удео почне да вам пада још брже, а накнадно вајкање не помаже. Шта урадити? Оно што је најједноставније – региструјете жељене домене благовремено. Али како сада да мењамо све емаил адресе, штампане проспекте, натпис на циради камиона? Нема потребе да то уопште радите, осим ако немате јаке тржишне разлоге да мењате постојећу позицију вашег бренда. Настављате посао по старом, користите постојећи домен и све сервисе базиране на њему, а новорегистроване домене можете да усмерите тако да показују на ваш постојећи веб сајт. За мултинационалне корпорације ово је већ стандардна процедура- кад год се појави неки нови доменски простор (национални домени, или нови генерички домени највишег нивоа), прво што ураде је да региструју све могуће називе домена за које сматрају да су им битни – понекад се ради и о хиљадама домена. Наравно, колико ћете таквих домена регистровати зависи од ваше тржишне процене – који су то домени за које вам не би одговарало да се појаве на интернету и на тај начин уносе “забуну” међу ваше постојеће и потенцијалне клијенте. Ово је питање које постављате онима који се у вашој организацији баве анализом тржишног наступа (највероватније маркетинг). Исто важи и ако сте микро-предузеће са неколико запослених. Онда сте највероватније управо ви та особа. Ако се не сналазите међу свим расположивим доменима, питајте неког ко се тиме бави (не “дечко” који одржава компјутере). У сваком случају коначна одлука је ваша и само ваша.

Ваше име на друштвеним мрежама?

Раширена употреба друштвених мрежа намеће питање благовременог заузимања одговарајућих корисничких имена на свакој од друштвених мрежа за које сматрате да су вам корисне сада или ће то бити у неком будућем периоду. Ако мислите да је одабир домена већ довољно компликован стално растућом разуђеношћу доменских простора, одабир једног имена у друштвеним мрежама је још захтевнији задатак. Да ли је баш неопходно да у свим друштвеним мрежама, са често веома одвојеним групама корисника, увек имате исто име? Ако желите да вашим корисницима, ма одакле да долазе, увек пружите јединствено корисничко искуство, сигурно је од велике помоћи ако име под којим се представљате увек буде исто, или барем што сличније оном за које желите да представља основу вашег дигиталног идентитета.

На овим адресама можете лако да проверите да ли је жељено име заузето на већини популарних друштвених мрежа, као и у доменским просторима:

За проверу доступности вашег жељеног домена у свим нашим националним доменским просторима (.rs и .срб) препоручујем вам ову адресу.

Да ли је име ипак ваша судбина?

У тзв. “економији пажње”, у којој се трудите да вас интернет корисник уочи (надате се и запамти) у неколико секунди које (можда) имате на располагању, питање квалитета вашег имена јесте од врхунске важности. Пожељно је да ваше име (назив домена, корисничко име на друштвеној мрежи) буде разумљиво, лако за изговарање и памћење. Ваше име би требало да садржи асоцијацију на оно што сматрате вашом тржишном предношћу – суштинском квалитету који вас издваја од конкуренције. Мислим на асоцијацију за посетиоце вашег виртуалног простора, не обавезно и за вас. Зато је потребно познавати животне вредности, као и нове технолошке навике, оних којима се обраћате.

Препоручујемо серију чланака о теми “Шта је у имену”. Нарочито је поучна ова прича о одабиру корисничког имена  на друштвеној мрежи.

You may also like...

1 Response

  1. Анализа нових доменских простора
    Observations from the first two years of ICANN’s new gTLD programme
    http://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=9f3e0d90-ec96-41ee-9d34-0241ad38f3f0

Ваш коментар

%d bloggers like this: