Како успешно лебдети у “Облаку”

Где је тачно ваш облак?

Најтеже је онима који воле да могу да виде свој сервер и да својеручно закључају сеф у коме је резервна копија података. Помисао да подаци одлазе негде где им физички “нису на видику” је често (не само код нас, него и у свету) ограничавајући фактор за доношење одлуке да се пређе на пословање у “облаку”. Ако подаци већ нису “ту код вас” онда вам је свеједно где се налазе на Интернету. Међутим, зависно до тога чиме се бавите, можда постоје законска ограничења о томе где могу да се налазе ваши подаци. Ако се бавите здравственим услугама онда сте вероватно обавезни да податке ваших пацијената држите на серверу који се налази у вашој земљи. Зато се распитајте какве су вам обавезе по том питању. Код већине провајдера cloud услуга можете да бирате где ће заиста налазити ваши подаци и према томе донесите одговарајућу одлуку.

Како одабрати инфраструктуру?

Када одређујете перформансе “виртуелног сервера” не бирате модел сервера, то је урадио провајдер cloud услуга на почетку свог рада. Ваше је да одаберете број процесора, количину радне меморије и величину хард диска за смештај ваших програма и података. За почетак можете да кренете од параметара вашег тренутног сервера – нпр. двопроцесорски са 8GB радне меморије и диском величине 40GB. Једна од предности рада у “облаку” је могућност сталног мењања перформанси “виртуелног сервера”. Ако вам се обим пословних потреба повећа у контролном панелу (којим управљате реурсима вашег виртуелног сервера) ћете једноставно кликнути на одговарајућу опцију и повећати количину радне меморије или диска, или додати још који процесор. Исто тако, када се потребе смање ви можете да смањите перофрмансе вашег виртуелног сервера, а месечни рачун ће одражавати стварно утрошене ресурсе.

Колико вам је протока потребно?

Интернет проток који је урачунат у вашу услугу коришћења виртуелног сервера у облаку може да се креће од 300 MB (мегабајта) do 5 TB (терабајта) месечно. Колико вам је стварно потребно? То једним делом зависи и од структуре ваше апликације. Клијент сервер решења ће сигурно бити мање захтевна према количини пренетих података. Екстремно велики обећани протоци делују привлачно, али је питање да ли ћете се икада приближити том нивоу интернет саобраћаја.

Како одредити брзину интернет везе?

Оно што се очекује од провајдера услуга у облаку је да има стабилну и перформантну интернет инфраструктуру – брзина од 100 Mbps је очекивана. За вас је много важније питање каква је брзина ваше везе ка Интернету. Ако вам је за уобичајени рад (електронска пошта, сурфовање) била довољна несиметрична ADSL веза 10/1 Mbps, чека вас непријатно изненађење. Није свеједно када вашој апликацији на серверу приступате преко локалне рачунарске мреже (100 Mbps LAN) или преко јако споре Интернет везе. Веће трошкове за квалитетну интернет везу на вашој локацији урачунајте у нове месечне трошкове.

Потребне су вам и лиценце!

Ако користите апликације развијене за Microsoft окружење, пред цене апликативног софтвера (и његовог одржавања) морате да рачунате и на трошкове Microsoft лиценци – за оперативни ситем, SQL базу података, лиценце за приступ клијената итд. Захваљујући Microsoft SPLA (Services Provider License Agreement) начину лиценцирања можете да плаћате трошкове ваших лиценци на месечном нивоу, што је значајан уштеда одн. другачија расподела трошкова. Уместо једнократне инвестиције, или уплате на годишњем нивоу, лиценцни трошкови могу да прате динамику вашег пословања. При том ви не склапате директно уговор са Microsoft-ом, већ то ради ваш провајдер, који има склопљен уговор са Microsoft-ом за овакву врсту лиценцирања. Ви то и не би сте могли да урадите у директном контакту са Microsoft-ом.

Ко администрира целокупно окружење?

Особље рачунског центра у коме је смештен ваш “виртуелни сервер у облаку” брине о исправности све опреме, почетној конфигурацији сервера, интернет везама, непрекидном напајању и активирању потребних Microsoft лиценци. То је основни обим услуга које ћете добити. Када се формира окружење, на вама је да подесите сервер према вашим потребама, инсталирате одговарајуће апликације, урадите миграцију података, организујете ваше backup процедуре. Можете да добијете ове услуге и од особља рачунског центра, уз додатну наплату према прецизном договору о подели надлежности.

Да ли сте спремни за рачунарство у облаку?

После анализе свих предуслова, коначна одлука је свакако на вама. Смештање већег дела ваше хардверске и софтверске инфрастуктуре у “облак” је до скора изгледало само као занимљива новост из информатичког света, нешто што није само по себи императив вашег пословања. Непрестано растућа конкуренција (наравно са све нижим ценама) вас приморава да нађете нови простор за смањење трошкова пословања. Рад у “облаку” је један од начина за остваривање уштеда у пословању који ваша конкуренција већ користи. Да ли ћете заостати? Питање је наравно реторичко. Зато почните активно да тражите за вас најповољније услове да искористите све предности лебдења у “облацима”.
The State of Cloud Storage 2015 #infographic

You may also like...

1 Response

  1. 19/12/2015

    […] Preuzeto sa bloga D3 […]

Ваш коментар

%d bloggers like this: