Како успешно лебдети у “Облаку”

Пословна апликација, која је функционални центар свих ваших пословних активности, се већ годинама налази на вашем серверу, системски и апликативни софтвер су редовно ажурирани, све функционише тако добро више и не размишљате о том делу ваше пословне инфраструктуре. Сву пажњу и енергију усмеравате на решавање пословних изазова. Време чини своје. После 6-7 година сервер је већ два пута књиговодствено отписан, а учестали кварови се све теже отклањају, проширења је све теже (скупље) урадити. Меморије које користите се више не производе и можете да их нађете само у малим огласима. Почињете да се питате да ли ћете уопште моћи да урадите следеће ажурирање безбедносних закрпа оперативног система. Очигледно, дошло је време да у буџету предвидите и ставку за нова улагања у вашу информатичку инфраструктуру. Колико кошта нови сервер? Ако сте мало/средње предузеће спремите 2-3.000€, додајте трошкове лиценце за Windows Server и добијате цифру која се никако не уклапа у ваш предвиђени буџет. Али, из ове се коже не може, све време користите исту пословну апликацију на коју сте навикли и чак одгађате и планирано унапређење јер то подразумева обимне припреме за неки књиговодствени пресечни период (крај пословне године). Пoред сервера, који озбиљно “кашљуца”, ту су и чести нестанци електричне енергије. Налазите се на периферији, у делу града у коме има много “малих” индустријских објеката, чије потребе за енергијом електрична мрежа не може увек да издржи. Када се то деси (а дешава се сувише често за континуитет вашег пословног процеса) имате на располагању 20-ак минута (док држи UPS) да регуларно угасите сервер и да се надате да нестанак струје неће опет потрајати неколико сати. Да би вам сервер дуже радио (нпр. још 2 сата, преко оних 20 минута) морате да купите спољну батерију, која кошта око 80% цене, већ прескупог, UPS-а. А када се то деси викендом, неко из фирме мора да буде “жртва” да оде до канцеларије, поново стартује сервер и провери да је приликом гашења очуван интегритет свих података. Има ли неког другог решења?

Да, постоји друго решење – у коме нема свих оних непланираних издатака, који су се претећи надвили над ваш буџет за следећу пословну годину… То је решење у коме нећете куповати нови сервер, ни ново непрекидно напајање, а лиценце за системски софтвер ћете плаћати месечно! Премештање ваше пословне апликације у “облак” значи да ћете је сместити на виртуелни сервер, који се физички налази у великом физички, енергетски и комуникационо професионално обезбеђеном рачунском центру. Зашто је такав сервер “виртуелан”? Зато што не радите са једним (или више) ваших рачунара (dedicated server) већ закупљујете одређене ресурсе – процесор, радну меморију, простор на диску, интернет везу. Да ли се то налази на једном физичком серверу, или на делу много већег сервера, или је распоређено на више физичких машина – вас не интересује. О томе брине особље рачунског центра (data center).

Ако сте од оних којима овај ниво улагања не представља значајно финансијско оптерећење, можда би сте ипак радије купили сопствени сервер, па да га сместите у такво окружење, са оптималним условима смештаја информатичке опреме – идеално непрекидно напајање, температура, влажност, вишеструке брзе (од 100 Mbps на више) интернет везе! Свакако да је боље тако него у вашој “серверској соби”. Али, то је још увек ваш сервер и за њега ви сносите пуну одговорност. У оваквим условима смештаја ће сигурно трајати дуже него у вашим просторијама, али кад-тад ће зазвонити телефон (не у среду поподне, него у суботу увече) и дежурни оператор ће вам јавити да ваш сервер не даје знаке живота (напајање, графичка карта, меморија, процесор) и да можете слободно да се најавите у било које доба дана или ноћи да дођу ваши сервисери да изврше поправку. Тај стрес сам имао неколико пута и не препоручујем га онима који пословно зависе од непрекидног функционисања информационог система! А коме данас не зависи? Када закупљујете серверске ресурсе у рачунском центру (серверска фарма, data center) ви немате никакве обавезе око одржавања опреме, непрекидног напајања или функционисања интернет веза. Када се деси неки квар највероватније нећете ни приметити да је у неком од сервера замењен неки део и да он за то време није радио. А шта ако то буде баш на “вашем” серверу? Када радите у облаку сви ресурси су вишеструко редундантни и ваши закупљени ресурси се можда налазе и на више сервера, то једноставно за вас више није битно. Комплетно одржавање рачунара, обезбеђење напајања и интернет веза је у надлежности особља рачунарског центра. Слично је и са пружаоцима мобилних услуга – ваши подаци су такође у њиховом облаку, а ви се бринете само да не изгубите ваш паметни мобилни телефон.

Како одабрати облак у који ћете сместити ваше пословање?

Понуда услуга виртуелних сервера се убрзано развија свуда у свету, а и у Србији расте избор понуђача. Неки су присутни већ годинама, а неки су се од скора укључили у тржишну утакмицу. Да би сте одабрали најбољег (за вас) потребно је да прво разумете шта је вама тачно потребно, да би сте онда могли квалитетно да формулишете ваш захтев а онда извршите поређење и донесете коначну одлуку. У начелу су провајдери ових услуга у иностранству повољнији по цени (пресудно је огромно тржиште на коме послују) али и домаћи провајдери ових услуга могу да успешно конкуришу, чак и онда када су ценовно, на први поглед, у подређеном положају.

Где је тачно ваш облак?

You may also like...

1 Response

  1. 19/12/2015

    […] Preuzeto sa bloga D3 […]

Ваш коментар

%d bloggers like this: