е-банкинг у Србији

Шта је са кашњењем у плаћању обавеза према државним органима, нарочито Пореској управи (казне за кашњење у плаћању ПДВ-а нису мале)? Од банке ћете добити извињење и обавештење да стручни тимови раде на отклањању техничких проблема…… То вам неће повратити изгубљене купце, нити вас оправдати пред пореским инспекторима. А да не говоримо о запосленима којима плата није уплаћена на време! Јасно је да реч “гаранција” треба прихватити са више од једног зрна соли, више као добру намеру банке да учини све што је у њеној моћи да сервис одржи стално доступним.Ако сте на својој кожи болно схватили да реч “гаранција” улива много више сигурности пре него што се десе нежељени догађаји, него када “гаранцију” треба реализовати, остаје нам да размотримо на који разуман начин можемо сами да се заштитимо од нефункционисања е-банкинг сервиса. Најчешће постављано питање је “А која је банка најбоља? Која је најсигурнија?”. Уместо да лицитирамо која банка је до сада имала најмање обустава пружања сервиса (која се иначе никада тако не називају од стране банака, увек се ради о “унапређењу техничких перформанси система у циљу пружања боље услуге клијентима”), или која банка нам “делује” најсигурније, применимо оно старо правило о томе да не треба сва јаја стављати у једну кошару. Наша препорука би била да је најбоље отворити рачуне у две или више банака које нуде е-банкинг сервис. Предност би дали оним банкама које подржавају ХАЛЦОМ сервис, јер то значи да једну смарт картицу можете да користите у више банака – наравно ради се само о оним банкама које имају сарадњу са ЕББ Београд. Користите једну картицу и једну е-банкинг апликацију, што је свакако једноставније са корисничке тачке гледишта. Поред тога, ова апликација ради офф-лине за припрему докумената за плаћање, а онда када сте припремили све документе за плаћање (а знамо да их има највише када се уплаћују плате) успостављате везу са банчиним сервером и шаљете све трансакције одједном (наравно и примате од банке све трансакције које су се у међувремену десиле на вашем рачуну). Чест проблем са веб оријентисаним е-банкинг апликацијама је што из разних разлога често можете да изгубите везу са банчиним сервером, а то значи поновни унос докумената. Ти проблеми су најчешће ван домена одговорности банке (тренутни губитак Интернет конекције), али сваки поновни унос значи и већу могућност грешке оператера. За мала, па чак и нека средња, предузећа цена претплате за више е-банкинг сервиса може да буде ограничавајући фактор (а ту је и сва папирологија коју морате да обавите код сваке банке ради отварања рачуна) и овде поново долазимо до односа слободе избора и ваше одговорности за избор који сте направили. Апсолутне гаранције не постоје (ма колико вас маркетиншки материјал сваке банке убеђивао да је управо код њих све апсолутно безбедно и сигурно) као ни у било ком другом аспекту нашег пословања. Искључиво је на вама да процените колико би могао да вас кошта застој или отежано функционисање у е-банкинг сервису од неколико сати, неколико дана па све до неколико месеци. Ако имате приближну представу о потенцијалним губицима у свакој од ових ситуација, она можете да одредите колико ћете ресурса (времена и новца) уложити у превентиву. Наравно, није нам намера да вас одговарамо од коришћења е-банкинг сервиса, напротив, користи су толико велике да је овај вид реализације финансијских трансакција практично незаменљив. Управо зато је неопходно да будете унапред свесни могућих проблема и да се припремите да их што безболније пребродите, ако и када до њих дође. Управљање пословним ризиком је изузетно важна област којој се у свету поклања пуно пажње. Изгледа да је нашој култури својствено да се олако односимо према потенцијалним проблемима и да се уздамо у природну сналажљивост, којом ћемо се извући из сваке ситуације. Самоувереност је добра као животни и пословни став. Али то више није довољно, ако је икада и било. Конкуренција је све већа, расположиви ресурси све више напрегнути (људи, опрема, финансије) и сваки застој у пословању може да има болне последице, а често и фаталне. Ова остељивост је нарочито изражена код малих и средњих предузећа. Пословање МСП највише подсећа на вожњу бициклом – морате стално да окрећете педале да би сте остали на путу, ако престанете врло брзо ћете пасти. Власници и директори МСП су свесни да сваки посао носи ризик. Међутим, недовољни ресурси за планирање активности у нежељеним (не може се рећи и непредвидљивим) ситуацијама их често доводе у крајње незавидан положај. Тада обично пожале што ипак нису одвојили неко време да са најближим сарадницима размотре шта урадити у неким од најчешћих кризних ситуација. Планирање континуитета пословања у ванредним ситуацијама (Бусинесс цонтинуитy планнинг- БЦП) није исто што и управљање ризиком (Риск Манагемент), али су ове две активности тесно повезане. Доследно спроведена анализа ризика ће вам дати квалитетне улазне параметре неопходне за израду планова које ћете спроводити да би ваше пословање функционисало и у условима ванредних догађаја. На Интернету можете да нађете обиље материјала о овим темама, а ми би вам скренули пажњу на домаће изворе, као што је Центар за управљање пројектима, који годинама ради на имплементацији методологија за управљање пројектима на нашем тржишту а на веб сајту постоји више чланака који ће вам помоћи да се упознате са овом материјом . Наша препорука за крај је да свакако користите све предности које вам омогућавају нове технологије (ако се колебате имајте на уму да их други већ користе, поготову ваша конкуренција) као и да обавезан део овладавања новим технологијама буде припрема за ситуације у којима можда нећете моћи у потпуности да их користите. На тај начин ћете стећи додатну сигурност да се успешно пребродите високе таласе узбурканог океана светског тржишта.

photo: 401(K)2012, SEOPlanter

You may also like...