e-banking u Srbiji

U vreme kada smo imali samo jedan način plaćanja poslovnih računa (preko Službe za Platni Promet – SPP, koji su stariji po navici zvali SDK – Služba Društvenog Knjigovodstva) često smo bili nezadovoljni uslugom, a iznad svega sporošću tehnološkog razvoja (elektronske transakcije
screenshot_00010su mogli da vrše samo retki srećnici koji su na vreme obezbedili pristup jedno od malobrojnih modemskih linija). Tešili smo se jednom od onih fatalističkih uzrečica “kako drugima tako i nama” i željno priželjkivali vreme u kome će tržište finansijskih usluga da nam donese bolje usluge uz niže cene, a sve to u neprestanoj utakmici različitih aktera koji se trude da privuku klijente. To vreme je došlo i u početku je bilo praćeno strahom od novog – kako će toliko različitih banaka obezbediti sklad u finansijskim transakcijama. Na sveopšte olakšanje ništa dramatično se nije desilo i ubrzo smo se navikli da se naše transakcije obavljaju nesmetano, a brzo uvođenje Internet tehnologija je dovelo do toga da je e-banking postao standard u poslovanju banaka. Vreme koje smo trošili u odlascima do banke (i čekanju u redovima) smo mogli mnogo korisnije da upotrebimo na pružanje usluga našim klijentima. Svako povećanje efikasnosti u poslovanju podiže našu konkurentsku sposobnost, povećavajući naše šanse da opstanemo u uslovima sve jače konkurencije. Ono što je bila značajna novost je brzo postalo svakodnevnica i onda smo počeli da obraćamo pažnju na detalje. Unapređenje poslovanja je stalni imperativ, samozadovoljstvu nema mesta. Čak i ako ste sasvim zadovoljni postignutim, i čini vam se da ne može bolje, neko je već otišao dalje. A taj neko je upravo vaša konkurencija. Današnji zadovoljavajući standard kvaliteta sutra već može postati samo istorijski podatak u odnosu na koji se meri brzina napretka uspešnih. Ostanete li “zarobljeni” u prošlom vremenu jedina uteha je da takav status nećete dugo imati – vrlo brzo ćete nestati.

Sloboda izbora koju donosi tržišna utakmica, donosi i odgovornost u tome kome ćete pokloniti poverenje. S obzirom da je tržište finansijskih usluga regulisano od strane Narodne banke Srbije dovoljno ste sigurni da su svi akteri legitimni, ali konačna odluka je samo vaša. Kako onda doneti odluku o tome koju finansijsku instituciju odabrati za partnera? Svi nude usluge za koje tvrde da su najvišeg kvaliteta i da će u potpunosti zadovoljiti sve potrebe svojih klijenata. Internet korisnici su navikli da ponuđenu uslugu mogu (besplatno) da probaju, a kada istekne “trial period” ili ćete kupiti proizvod (uslugu) ili ćete nastaviti traganje za onim što vam najviše odgovara. Sa finansijskim uslugama to nije tako lako sprovesti. Niti je vama do “isprobavanja” sa vašim finansijskim sredstvima, koja ipak predstavljaju jedan od vitalnih parametara funkcionisanja vaše organizacije, niti imate vremena da sprovodite opsežna istraživanja. Informacije koje možete da dobijete na veb sajtovima banaka su najčešće nedovoljne za donošenje kvalitetne odluke. Do skora nije bilo ni ozbiljnih nezavisnih ocena o kvalitetu usluga koje banke pružaju preko Interneta. Na tradicionalnom skupu E-trgovina, održanom u aprilu 2009., kompanija Intens doo iz Novog Sada je predstavila rezultate svog istraživanja online B2B usluga u bankarskom sektoru. U zapaženoj prezentaciji Saše Jovanovića, marketing menadžera ove softverske firme, analizirane su sve 34 banke koje posluju u Srbiji. Od njih samo jedna nema veb sajte, što svakako nije opravdanje za Narodnu banku Srbije da na svom veb sajtu u spisku banaka nema i adrese njihovih veb sajtova. Za svakoga ko želi da se on-line raspita o bankarskim uslugama veb lokacija NBS je logična početna adresa, jer NBS je ta koja u potpunosti reguliše sve aspekte finansijskih usluga. Prvo što želite je da steknete barem opšti utisak o ponudi banaka, a ne da pozovete telefon banke i tražite Predsednika izvršnog odbora (jer to su raspoloživi podaci). Naravno, tu je i adresa svake od banaka, pa pošto ste na vebu videli spisak svih banaka očekuje se da malo protegnete noge do centrale svake od banaka, umesto da samo kliknete mišem na link. Ovo je svakako zdravije za naš pretežno sedeći način života, ali ne i poslovno efikasnije. Mnogo je bolje da korišćenjem Internet servisa posao završimo što pre, pa da onda imamo vremena za šetnju u prirodi.

You may also like...

Vaš komentar

%d bloggers like this: