Kako uspešno lebdeti u “Oblaku”

Poslovna aplikacija, koja je funkcionalni centar svih vaših poslovnih aktivnosti, se već godinama nalazi na vašem serveru, sistemski i aplikativni softver su redovno ažurirani, sve funkcioniše tako dobro više i ne razmišljate o tom delu vaše poslovne infrastrukture. Svu pažnju i energiju usmeravate na rešavanje poslovnih izazova. Vreme čini svoje. Posle 6-7 godina server je već dva puta knjigovodstveno otpisan, a učestali kvarovi se sve teže otklanjaju, proširenja je sve teže (skuplje) uraditi. Memorije koje koristite se više ne proizvode i možete da ih nađete samo u malim oglasima. Počinjete da se pitate da li ćete uopšte moći da uradite sledeće ažuriranje bezbednosnih zakrpa operativnog sistema. Očigledno, došlo je vreme da u budžetu predvidite i stavku za nova ulaganja u vašu informatičku infrastrukturu. Koliko košta novi server? Ako ste malo/srednje preduzeće spremite 2-3.000€, dodajte troškove licence za Windows Server i dobijate cifru koja se nikako ne uklapa u vaš predviđeni budžet. Ali, iz ove se kože ne može, sve vreme koristite istu poslovnu aplikaciju na koju ste navikli i čak odgađate i planirano unapređenje jer to podrazumeva obimne pripreme za neki knjigovodstveni presečni period (kraj poslovne godine). Pored servera, koji ozbiljno “kašljuca”, tu su i česti nestanci električne energije. Nalazite se na periferiji, u delu grada u kome ima mnogo “malih” industrijskih objekata, čije potrebe za energijom električna mreža ne može uvek da izdrži. Kada se to desi (a dešava se suviše često za kontinuitet vašeg poslovnog procesa) imate na raspolaganju 20-ak minuta (dok drži UPS) da regularno ugasite server i da se nadate da nestanak struje neće opet potrajati nekoliko sati. Da bi vam server duže radio (npr. još 2 sata, preko onih 20 minuta) morate da kupite spoljnu bateriju, koja košta oko 80% cene, već preskupog, UPS-a. A kada se to desi vikendom, neko iz firme mora da bude “žrtva” da ode do kancelarije, ponovo startuje server i proveri da je prilikom gašenja očuvan integritet svih podataka. Ima li nekog drugog rešenja?

Da, postoji drugo rešenje – u kome nema svih onih neplaniranih izdataka, koji su se preteći nadvili nad vaš budžet za sledeću poslovnu godinu… To je rešenje u kome nećete kupovati novi server, ni novo neprekidno napajanje, a licence za sistemski softver ćete plaćati mesečno! Premeštanje vaše poslovne aplikacije u “oblak” znači da ćete je smestiti na virtuelni server, koji se fizički nalazi u velikom fizički, energetski i komunikaciono profesionalno obezbeđenom računskom centru. Zašto je takav server “virtuelan”? Zato što ne radite sa jednim (ili više) vaših računara (dedicated server) već zakupljujete određene resurse – procesor, radnu memoriju, prostor na disku, internet vezu. Da li se to nalazi na jednom fizičkom serveru, ili na delu mnogo većeg servera, ili je raspoređeno na više fizičkih mašina – vas ne interesuje. O tome brine osoblje računskog centra (data center).

Ako ste od onih kojima ovaj nivo ulaganja ne predstavlja značajno finansijsko opterećenje, možda bi ste ipak radije kupili sopstveni server, pa da ga smestite u takvo okruženje, sa optimalnim uslovima smeštaja informatičke opreme – idealno neprekidno napajanje, temperatura, vlažnost, višestruke brze (od 100 Mbps na više) internet veze! Svakako da je bolje tako nego u vašoj “serverskoj sobi”. Ali, to je još uvek vaš server i za njega vi snosite punu odgovornost. U ovakvim uslovima smeštaja će sigurno trajati duže nego u vašim prostorijama, ali kad-tad će zazvoniti telefon (ne u sredu popodne, nego u subotu uveče) i dežurni operator će vam javiti da vaš server ne daje znake života (napajanje, grafička karta, memorija, procesor) i da možete slobodno da se najavite u bilo koje doba dana ili noći da dođu vaši serviseri da izvrše popravku. Taj stres sam imao nekoliko puta i ne preporučujem ga onima koji poslovno zavise od neprekidnog funkcionisanja informacionog sistema! A kome danas ne zavisi? Kada zakupljujete serverske resurse u računskom centru (serverska farma, data center) vi nemate nikakve obaveze oko održavanja opreme, neprekidnog napajanja ili funkcionisanja internet veza. Kada se desi neki kvar najverovatnije nećete ni primetiti da je u nekom od servera zamenjen neki deo i da on za to vreme nije radio. A šta ako to bude baš na “vašem” serveru? Kada radite u oblaku svi resursi su višestruko redundantni i vaši zakupljeni resursi se možda nalaze i na više servera, to jednostavno za vas više nije bitno. Kompletno održavanje računara, obezbeđenje napajanja i internet veza je u nadležnosti osoblja računarskog centra. Slično je i sa pružaocima mobilnih usluga – vaši podaci su takođe u njihovom oblaku, a vi se brinete samo da ne izgubite vaš pametni mobilni telefon.

Kako odabrati oblak u koji ćete smestiti vaše poslovanje?

Ponuda usluga virtuelnih servera se ubrzano razvija svuda u svetu, a i u Srbiji raste izbor ponuđača. Neki su prisutni već godinama, a neki su se od skora uključili u tržišnu utakmicu. Da bi ste odabrali najboljeg (za vas) potrebno je da prvo razumete šta je vama tačno potrebno, da bi ste onda mogli kvalitetno da formulišete vaš zahtev a onda izvršite poređenje i donesete konačnu odluku. U načelu su provajderi ovih usluga u inostranstvu povoljniji po ceni (presudno je ogromno tržište na kome posluju) ali i domaći provajderi ovih usluga mogu da uspešno konkurišu, čak i onda kada su cenovno, na prvi pogled, u podređenom položaju.

Gde je tačno vaš oblak?

You may also like...

1 Response

  1. 19/12/2015

    […] Preuzeto sa bloga D3 […]

Vaš komentar

%d bloggers like this: